maandag 23 november 2009

sprekers op bezoek

Het is weeral maandag en na een zwaar weekend werden we terug op de universiteit verwacht.

In de voormiddag kregen we twee sprekers op bezoek die hun bevindingen omtrent transition met ons deelden. Hieronder vind je een korte samenvatting van de lezing van Hilary F.
Het zijn niet alleen de kinderen die de school starten, maar ook de ouders. Je wordt als leerkracht uitgenodigd om beide te coachen. Een overgang vraagt veel van het kind. Je komt plots in het onbekende terecht en je moet je familie en/of vrienden achterlaten.
Je wordt gescheiden van een vertrouwde situatie, je moet je een beetje ont-binden en aanpassen aan een nieuwe situatie met andere gewoontes, structuren en rituelen.
De kinderen krijgen andere regels en afspraken te horen, ze missen de vertrouwde omgeving en ze moeten omgaan met andere kinderen.
Als leerkracht worden we uitgedaagd om deze overgang voor de kinderen en voor de ouders vlot te laten verlopen. Het welbevinden van de kinderen staat centraal.
Om de overgang naar een andere setting te ondersteunen, hebben we een aantal ingrediƫnten nodig. We moeten de positieve attitude ondersteunen, de sociale banden laten ontwikkelen, het kind een goed gevoel geven. Het is belangrijk de interesse en de motivatie van de kinderen te stimuleren en de evolutie van het kind te volgen.
Hillary haalde 4 belangrijke thema's aan en deze hebben allemaal communicatie nodig:
1. vriendschappen
2. emotioneel welbevinden
3. ik hoor graag bij de groep
4. leerprocessen
Ook de tweede lezing sloot hier zeer nauw bij aan. Enkele aspecten uit de vorige lezing kwamen ook hier sterk aan bod.

In de namiddag hadden we drie workshops. In de eerste workshop moesten we onze verwachtingen opschrijven die we hadden voor we naar Newcastle vertrokken. We moesten ook nagaan of deze in de realiteit uitkwamen. Dit moesten we bespreken met onze internationale groep en een top 5 op papier schrijven.
In de tweede workshop bekeken we een aantal boeken met betrekking tot transition. We evalueerden de verschillende boeken en gingen een discussie aan over de kwaliteit van het boek.
Tijdens de derde workshop gingen we op zoek naar activiteiten om de overgang in de eerste dagen en weken te versoepelen. Deze schreven we neer in een jaarplan.
Alle resultaten van de drie workshops werden neergeschreven op grote flappen. Deze werden achteraf opgehangen aan een grote wand, waar iedereen naar eigen interesse een kijkje kon gaan nemen bij de andere groepen. Iedereen kreeg 2 minuten om over een aspect te vertellen die hen echt was bijgebleven over deze namiddag.
Morgen gaan we de culturele toer op.
Tot morgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten