zondag 6 december 2009

Het laatste nieuws

Hallo,

Na enige tijd van stilzwijgen komt hier ons laatste stukje aan. Dit laatste stukje omvat heel kort wat wij, elk individueel, ervan opgestoken hebben. Veel leesplezier nog.

Het groepje van Elien Wyseur kwam tot deze conclusie:
Wij hebben ons verdiept in de communicatie tussen de verschillende stakeholders die mee werken aan de overgang van het kind. Het is namelijk erg belangrijk dat de communicatie tussen deze stakeholders (kinderen, school, leerkrachten, ouders, gemeenten, …)klaar en duidelijk gebeurt. Deze communicatie moet zowel voor, tijdens, als na de overgang gebeuren.
De presentatie die wij hierover maakten goten we in de vorm van een nieuwsbericht. De reporter ging hierin op bezoek bij de verschillende stakeholders en bij een expert op het vlak van overgangen.

Het groepje van Jasper stak dit op:
De dingen waar wij als groep het meest belang voor hadden waren de ouderparticipatie, het buiten spelen en het vertrekken vanuit het standpunt van het kind.
De ouders worden eigenlijk zeer sterk betrokken in het schoolsysteem. Ze mogen in het begin van de schoolperiode van het kind mee naar binnen in de klas, ze mogen echt de hele dag mee gaan met het kind zodanig dat het kind zich veilig voelt. Ook kunnen de ouders, terwijl hun kind op school is, extra cursussen volgen die voor hen interessant zijn.
In 1 school konden de ouders zelfs een gratis ontbijt nemen met hun kind!
Ook het buiten spelen viel ons op. De kinderen kunnen wanneer ze willen naar buiten gaan om te spelen. De deuren staan er gewoon open. Zelfs als het regent mogen ze naar buiten! Ik vind dit wel nog goed omdat de kinderen zo meer weerstand krijgen.
En daarna dan nog het vertrekken vanuit het standpunt van het kind. Ze bekijken eigenljik alles vanuit het standpunt van het kind, als een kind iets leuk vind zullen ze dit doen. Als een kind iets wil bereiken dan zullen ze dit proberen te bereiken. Dit is natuurlijk zeer goed! Zo heb je echt de aandacht van de kinderen en zijn ze zeer sterk betrokken.

Het groepje van Liesbeth:
Wat ik samen met mijn internationale groep geleerd heb, stelden wij voor aan de hand van een poppenspel. Petey was een pinguïn die na zijn geboorte een uitnodiging kreeg van een Children centre. Zijn moeder ging hier op in en samen brachten ze een bezoek aan het centre. Petey en zijn moeder brachten veel tijd door in het centre. Een heleboel overgangen werden in het spel verwerkt. Op deze manier brachten wij alles naar voor, met aandacht voor humor.

Het groepje van Hillevi leerde vooral dit:
Na de presentaties die we zagen de eerste dag, verstond ik eerlijk gezegd niet veel van de uitleg over het onderwijssysteem in de deelnemende landen. Doordat sommige elementen opnieuw aan bod kwamen tijdens de tweede presentatie, en door in dialoog te gaan met de leden van mijn transnationaal groepje, begrijp ik het nu veel beter. En dit is een deel van mijn persoonlijke 'transition'. Ik vind het immers zeer interessant om te weten hoe het onderwijslandschap er over de grenzen heen uitziet!

Het groepje van Sarah werkte op deze manier:
Gedurende het project vielen de stukjes allemaal op de juiste plaats van de puzzel, steeds beter snapte ik de onderwijssystemen van de andere landen. Van daaruit startten we om onze eindpresentatie op te bouwen. We maakten er een quiz van, daardoor kwam het ludiek over. Maar achteraf bekeken kwam er heel weinig theorie aan bod. Door de verschillende presentaties kregen we nog eens een goed overzicht van wat we allemaal leerden over "transitions", een goede herhaling om dingen mee te nemen naar België.

Het groepje van Elien Decock stak dit op:
Ik ging met veel verwachtingen richting Newcastle. Na de eerste uitleg te hebben gekregen over het onderwijs in Engeland, sloegen mijn hersenen even op hol. Ik begreep er niet veel van. Door de vele bezoeken aan childcentres en scholen die we deden begon ik er meer vat op te krijgen. Ook toen we de ideeën met de internationale groepen samen legden werden meer en meer dingen duidelijk. Ik heb echt veel bijgeleerd in deze twee weken. Het was voor ons ook een ware 'transition'. Ik ben blij dat ik de verschillende manieren van onderwijs heb mogen ontdekken en voor een stuk meemaken. Ik neem hier zeker een grote rugzak met informatie mee, die ik kan gebruiken in mijn verdere leven in het onderwijs.

Het groepje van Marieke kwam tot de volgende vaststelling:
Doorheen deze twee weken kregen we wat meer uitleg rond het schoolsysteem in de deelnemende landen. We ondervonden in ons werkgroepje dat het moeilijk is om al deze systemen goed te begrijpen. Bij de eindpresentatie hebben we dan ook besloten dat het ideaal zou zijn als er overal hetzelfde systeem werd gehanteerd. In onze powerpoint hebben we gewerkt rond het ideale schoolsysteem. We wilden het publiek een beeld geven van onze ideale visie op onderwijs. Aan de hand van de ervaringen die we hadden uit de verschillende bezoeken aan de scholen, child centre ’s en musea ontwierpen we ons schoolsysteem waarin transition centraal stond. Ik kan dus zeggen dat ik doorheen deze twee weken heel wat geleerd heb rond het vergemakkelijken van de 'transition'.
Het was een unieke ervaring, waar ik iedereen voor zou willen klaarstomen!

Het groepje van Kurt leerde dit:
Het viel ons, en vooral mij, op dat al de plaatsen die we bezocht hebben enorm goed uitgerust waren om de overgangen vlot te laten verlopen. Er werd duidelijk al enorm veel geïnvesteerd in de overgangen van de kinderen.
Door deze investeringen kon je heel duidelijk een lineaire doorgang opmerken. Deze lineaire doorgang probeerden we dan ook duidelijk te maken in onze presentatie door middel van enkele sketches.
Deze twee weken waren voor mij echt een onderdompeling op het gebied van overgangen. Voordien stond ik maar heel sporadisch stil bij de overgangen die kinderen doormaken. Deze keer echter werd er ten volle aandacht aan gegeven. Een project dat zeker het aanbevelen waard is!


Bedankt aan allen voor het volgen van deze blog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten